mandag 4. juli 2016

Long time, no see

Da har det gått lang tid igjen siden sist. Har hatt mye som skjer her i huset og som fortsatt skjer. Kjennes vel ut som om jeg nå har satt utfor i en sånn gruvevogn uten bremser, så det er bare å holde seg fast og bli med på reisen!
Uansett, Cay har vært igjennom løpetiden sin, den gikk som normalt egentlig. Nå er hun i innbildt drektighet, den er så og si normal også. Vi prøver oss frem med foring og mosjon for å forhåpentligvis minske symptomene mest mulig.

Sånn treningsmessig og hverdagsmessig er det litt mere struktur. Noen krav har kommet inn i treningen, men det er jo selvfølgelig på ting hun kan og som jeg vet hun kan gjøre knall bare hun tar seg sammen. Det er med andre ord slutt på latskapen, vi må faktisk jobbe for å komme dit vi skal.
Hun var noe uenig de første dagene, men vi er blitt veldig enige om hvordan utførelsene skal være og at ørene også må være åpne hjemme.
At ørene må være åpne hjemme også har mye med at vi nå er skjeldent bare oss to. Min kjære er her en del, og da måtte vi inn med nye rutiner. I vinter som var så taklet Cay dårlig at han var her, og gira seg veldig opp. For å ikke ha for mange krangler og negative opplevelser, så ble stua delt, så vi tobente hadde halve stua, mens hun hadde resten av huset. Hun roa seg stadig mere ned og fikk være med når hun var rolig(da spesielt under matlagingen). Så nå er det fort to/tre mnd siden jeg måtte dele stua. Noen ganger må man velge sine kamper, og dette valgte jeg å ikke kjempe for mye med. Og det viser seg at det faktisk var et riktig valg.

Treningsmessig så er vi i en fantastisk fin og god flyt nå. Ting faller på plass og vi kan begynne å pirke på momentene våre. Vi venter litt med å sette sammen øvelser og trener mest momenter som vi kan sette sammen når vi får det nye LP regelverket. Det har kommet ut hvilke øvelser det er, men venter med å få sett det godkjente regelverket før vi trener skikkelig på øvelsene. Men fri ved foten hennes begynner å bli utrolig bra, hun begynner å få holdningen og utstrålingen jeg letere etter. Nesten så jeg går der med gåsehud noen ganger! Det har begynt å blitt en del AC/DC før vi skal trene, kommer så godt inn i rytmen av treningen. Utrolig hva litt riktig musikk kan gjøre.

Cay begynner å synes at det artigere å leke, så det blir mindre godbiter og mer aktiv trening. Noen leker er jo mer bonus belønninger da de er mest morsome å beholde selv. Den store gule ballen er en av disse bonus lekene, mens de lilla ringene er mere løpe og bytte i fart leker. Ellers går det i disse magnet ballene som hun får "stjele" når hun går bra FVF.




Vi har også prøvd oss på litt rallylydighet. Var jo veldig spent på om hun kom til å synes noe om skiltene eller kjeglene som stod fremme. Men vi hadde en snus på et skilt av en hel bane! Hva var det jeg trodde hun var liksom. Er jo itt'no problem det der!


En onsdag vi var på utstillingstrening/håndteringstrening på Hamar kastet vi oss med på rallytreningen. Jeg satset på en enkel kl 1 bane med henne, tenkte å ta det pent med henne etter en time med stå pen jente, løpe pen jente og la damen ta på deg trening. Jaja, hva trodde jeg hun var IGJEN liksom...!
Med andre mennesker og hunder der som hun har sett to/tre ganger i vinter, så prøvde vi oss. Startet med litt inn i modus med utgangsstillinger. Så gikk vi lineføring frem til start og gikk avgårde. Skulle tro vi hadde vært med hver eneste onsdag siste året. Hun gikk med knall kontakt og gjorde øvelsene veldig bra. Datt ut et par ganger, men gikk på som bare det!
Hun er virkelig en fantastisk frøken som tar det meste på strak labb.


Nå har vi begynt å sykle litt, eller jeg sykler og Cay traver ved siden av. Har henne ikke festet og ikke i sele. Ønsker å få henne bevisst på posisjonen sin i forhold til sykkelen og at hun går i greit trav uten å dra som en gal. Har båndet hennes bare i ene hånda så jeg kan slippe henne om det er nødvendig.
I kveld ble det 3,04 km med en fart på gjennomsnittlig 9,34 km/t. Målet med denne treningen er å få tatt utholdenhetsprøven neste år. Jeg må jo trene litt og skal jeg få hengt med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar